Osakeyhtiön veroilmoitus – 5 kysymystä

Monilla yrityksillä on veroilmoitus palautettavana lähipäivinä. Koska osakeyhtiön veroilmoitus täytyy oikein tehdä? Mitä veroilmoituksessa pitää ilmoittaa? Entä täytyykö asunto-osakeyhtiön tehdä veroilmoitus?

HelpostiLaskun käyttäjinä on paljon pienyrityksiä sekä asunto-osakeyhtiöitä, joten tiedämme, että yrittäjien elämä on kiireistä. Keräsimmekin lyhyet vastaukset muun muassa näihin kysymyksiin tähän artikkeliin.

Milloin osakeyhtiön veroilmoitus täytyy antaa?

Osakeyhtiön veroilmoitus pitää antaa 4 kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä. Jos yrityksesi tilikausi on päättynyt joulukuussa 2022, on veroilmoituksen jättöpäivä 2.5.2023.

Mitä osakeyhtiön pitää ilmoittaa veroilmoituksessa?

Osakeyhtiön veroilmoitus tehdään elinkeinotoiminnan veroilmoituksella 6B. Lisäksi veroilmoitukseen liitetään sellaiset tilinpäätöstiedot, jotka rekisteröidään kaupparekisteriin. Näihin kuuluvat:

  • tilinpäätös, joka sisältää tuloslaskelman, taseen ja liitetiedot
  • Tilintarkastuskertomus, jos yhtiöllä on velvollisuus tehdä tilintarkastus
  • Selvitys yhtiökokouksen päätöksestä, jossa on käsitelty tilikauden voitto tai tappio, sekä voitonjako
  • Toimintakertomus ja rahoituslaskelma, jos yhtiöllä on velvollisuus laatia ne
  • Konsernitilinpäätös, jos se sisältyy yhtiön tilinpäätökseen

Katso lisätietoja Verohallinnon sivulta.

Pitääkö asunto-osakeyhtiön antaa veroilmoitus?

Asunto-osakeyhtiön veroilmoitus pitää antaa 4 kuukauden kuluessa tilikauden päättymisestä seuraavissa tilanteissa:

  • asunto-osakeyhtiö on vasta aloittanut toiminnan
  • asunto-osakeyhtiö on myynyt maa-aluetta rakennuksia tai arvopapereita
  • Asunto-osakeyhtiö on tehnyt positiivisen tuloksen ja tulos on vähintään 50 euroa, kun edellisten vuosien tappiot on vähennetty
  • Asunto-osakeyhtiö haluaa vahvistaa tappion verotuksessa.

Asunto-osakeyhtiön veroilmoitus annetaan lomakkeella 4 OmaVero-palvelussa.

Mitä voi vähentää osakeyhtiön verotuksessa?

Osakeyhtiön verotuksessa voit vähentää esimerkiksi:

  • Edustuskuluja
  • Leasing-maksuja
  • Ajoneuvokuluja
  • Matkakuluja
  • Markkinointikuluja
  • Tietotekniikkaan liittyviä laite- ja ohjelmistokuluja

Asiantunteva kirjanpitäjä auttaa sinua määrittelemään mitä vähennyksiä veroilmoituksessa kannattaa huomioida! Tutustu myös Verohallinnon ohjeisiin.

Mistä saan apua veroilmoituksen tekoon?

Ammattitaitoisen kirjanpitäjän apu on korvaamatonta veroilmoituksen teossa. HelpostiLasku laskutusohjelmaan saat aina ilmaisen käyttäjätunnuksen kirjanpitäjälle, joten hän voi pitkin vuotta käydä noutamassa tarvitsemansa raportit suoraan ohjelmasta. Näin säästätte molempien aikaa ja tilinpäätöskin valmistuu nopeammin!

HelpostiLasku on tarkoitettu pienyrityksille ja yrittäjille ja voit kokeilla ohjelmaa 30 päivää ilman sitoumuksia!

Jos yritystoimintasi on kasvanut, kirjanpidoltakin vaaditaan hieman enemmän. Esimerkiksi HelpostiLaskun kumppani Finvoicer tarjoaa kokonaisvaltaista palvelupakettia, johon kuuluu tilinpäätöksen toimittaminen yrittäjälle sekä sähköisen veroilmoituksen ilmoittaminen verottajalle määräajassa.

Suosittelemme tutustumaan myös Verohallinnon artikkeliin Osakeyhtiö – huomioi nämä asiat, kun olet antamassa veroilmoitusta

%d bloggaajaa tykkää tästä: