Miten lähetän verkkolaskun?

VerkkolaskuSuomalaisilla yrityksillä ei pian ole vaihtoehtoja, vaan verkkolasku-uudistuksen myötä jokaisen laskuja lähettävän yrityksen täytyy alkaa lähettämään myös verkkolaskuja, niin kuin toisessa blogikirjoituksesammekin kerrottiin. Muuten käy pahimmassa tapauksessa niin, että asiakas ei suostu laskuja enää maksamaan, eikä yrittäjä voi asialle mitään.

Verkkolaskutuksen alkamista ei kannata lykätä senkään takia, että siitä on paljon etua yrittäjälle. Mutta miten lähettäminen käytännössä menee?

Miten se verkkolaskutus sitten käytännössä toimii?

Tarvitset verkkolaskuja varten asiakkaastasi kaksi tietoa: verkkolaskuosoitteen ja operaattoritunnuksen. Erittäin todennäköisesti olet monilta asiakkailtasi jo saanutkin nämä tiedot, sillä Suomessa sähköinen laskutus on hyvässä vauhdissa.

Verkkolaskuosoite sähköisessä laskussa toimii kuin postiosoite paperilaskussa. Osoite on yleensä sarja pelkkiä numeroita. Numerosarjan avulla sähköinen lasku löytää oikeaan paikkaan saman tien kun lähetät laskun.

Asiakkaan verkkolaskuosoitteen lisäksi sinun täytyy varmistaa, että oma laskutusohjelmasi tukee verkkolaskujen lähettämistä ja tehdä mahdollisesti myös sopimus oman laskutusoperaattorisi kanssa. Ensin kannattaa ottaa yhteyttä laskutusohjelmasi tarjoajaan, sillä verkkolaskutukseen siirtyminen saattaa sujua helpommin kuin luuletkaan.

Verkkolaskuosoite kateissa?

Entä, jos pystyisit lähettämään sähköisiä laskuja, mutta et tiedä asiakkaasi verkkolaskuosoitetta? Ei hätää, voit käyttää apuna kansallista verkkolaskuosoitteistoa. Tästä osoitteistosta kuka tahansa voi selvittää tiedon yritysten verkkolaskuosoitteista ja operaattoritunnuksista. Tietoja voi hakea yrityksen nimellä, osoitteella tai y-tunnuksella.

Monissa laskutusohjelmissa voit tallentaa verkkolaskuosoitteet postiosoitteiden lisäksi suoraan asiakasrekisteriin. Tällöin ohjelma liittää laskulle myös verkkolaskuosoitteen jo siinä vaiheessa, kun valitset asiakkaan. Numerosarjaa ei siis tarvitse syötellä joka kerralla erikseen.

HelpostiLaskun käyttäjillä on käytössään lisäksi yritystietohaku. Uudelle asiakkaalle laskua tehdessä voi siis klikata Hae yritystieto -painiketta ja ohjelma hakee yrityksen tiedot ja mahdolliset verkkolaskutiedot rekisteristä.

Verkkolaskun lähettäminen HelpostiLaskulla

Verkkolaskujen lähettäminen sujuu suurin piirtein samaan tapaan kaikilla laskutusohjelmilla. Lähettääksesi verkkolaskun HelpostiLaskulla, avaa ensin jokin jo luotu lasku, tai tee ihan uusi lasku. Syötä tarvittavat tiedot, kuten tuotteet ja määrät. Valitse sen jälkeen valikosta Lähetä / Verkkolasku. Yksinkertaista!

Tarkempia ohjeita verkkolaskun lähettämisestä HelpostiLaskun pilvipalvelussa löydät tukisivustoltamme, johon pääset tästä linkistä.

Jos sinulla on jo asiakas sekä tuote valmiina rekisterissäsi, aikaa laskun lähettämiseen menee alle minuutti! Katso video alta.

Kokeile HelpostiLaskua 30 päivää ilmaiseksi!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: